رسام سیستم راهکاران

تاریخچه‌ی رایانش ابری

تاریخچه‌ی رایانش ابری ( بخش دوم )

در مقاله‌ی پیشین ، رایانش ابری را به اختصار معرفی و به بخشی از رویدادهای مهم و تاثیر گذار بر رشد آن اشاره کردیم. در این مقاله به تشریح بخش‌های باقی‌مانده از این رویدادها می‌پردازیم.

رویدادهای مهم و تاثیر گذار بر رشد رایانش ابری و پیش‌بینی روند آتی آن

۱۹۵۰:  اولین تایم شیرینگ سی‌پی‌یو 

 

۱۹۶۰: نمونه اولیه اینترنت 

 

 

۱۹۶۱: سخن‌رانی جان مک کارتی در دانشگاه ام‌آی‌تی 

 

۱۹۶۹:  ارسال اولین پیام در اینترنت توسط ARPANET
۱۹۷۰:  آی‌بی‌ام اولین Virtual Machine را ساخت
۱۹۸۲: تولید اولین کارت شبکه برای کامپیوترها
۱۹۹۱:  سازمان CERN اینترنت را برای عموم عرضه کرد 

 

۱۹۹۷:  برای اولین بار واژه cloud computing استفاده شد 

 

۱۹۹۹: عرضه اولین نرم‌افزار سازمانی با رایانش ابری توسط salesforce
۲۰۰۲:  آمازون اولین حافظه را در اختیار کاربران گذاشت 

۲۰۰۶ :  آمازون EC۲ را عرضه کرد 

 

۲۰۰۷ :  ظهور دراپ‌باکس 

 

۲۰۰۸: گوگل وارد حوزه رایانش ابری شد 

۲۰۱۰ : مایکروسافت سرویس اژور را عرضه کرد 

۲۰۱۰ : نتفلیکس سرویس خود را به آمازون AWS انتقال داد 

۲۰۱۱ :  انتقال ۱۷ هزار حساب ایمیل کارمندان GSA روی سرور گوگل 

۲۰۱۱ : اپل از سرویس iCloud رونمایی کرد 

 

۲۰۱۳ : سفارش سازمان سیا به آمازون برای فضای ابری خصوصی 

۲۰۱۴ : آمازون ۵۱۶ ویژگی به سرویس ابری خود اضافه کرد 

 

۲۰۱۵ : انتقال همه اطلاعات مجرمان FBI به سرور اژور 

 

۲۰۱۸ : دو سوم ترافیک کارها از طریق سرویس ابری انجام خواهد شد 

۲۰۲۰ : ارسال اطلاعات ۲۵ میلیارد دستگاه از طریق رایانش ابری خواهد بود 

۲۰۲۰ :  پردازش اطلاعات گجت‌های پوشیدنی و اینترنت اشیا در فضای ابری 

۲۰۲۰ : کاهش ۱۲.۳ میلیارد دلار از هزینه‌های انرژی توسط سرویس‌های ابری 

عرضه اولین CRM با رایانش ابری توسط salesforce

Salesforce بزرگترین شرکت در زمینه نرم‌افزارهای CRM محسوب می‌شود. این شرکت کار خود را در روزهای اول سال ۱۹۹۹ آغاز کرده است. Salesforce در زمینه سرویس نرم‌افزاری (SaaS) فعالیت دارد و جزو اولین شرکت‌هایی است که برای سرویس خود از رایانش ابری استفاده کرده است. این کمپانی که توسط یکی از مدیران سابق اوراکل اداره می‌شود اولین نرم‌افزار خود را در همان سال تاسیس وارد بازار کرد و اواخر همان سال هم این نرم‌افزار را به اینترنت متصل کرد تا کاربران بتوانند با استفاده از سرویس رایانش ابری از Salesforce استفاده کنند. این کمپانی بزرگ امروز سرویس‌های بازرگانی ابری، فروش ابری، داده‌های ابری، بازاریابی ابری، جامعه ابری، تحلیل ابری، اپلیکیشن ابری و اینترنت اشیا را به بیش از یک‌صد هزار مشتری بزرگ ارائه می‌دهد.

ظهور دراپ‌باکس

دراپ‌باکس حاصل تلاش دو دانشجو در دانشگاه ام‌آی‌تی است که به عنوان یک استارت‌آپ در حوزه حافظه ابری فعالیت خود را شروع کرد. درو هوستن (Drew Houston) و آرش فردوسی با سرمایه گذاری seed accelerator و Y Combinator فعالیت خود را جدی‌تر کردند و از سال ۲۰۰۷ تا به امروز مشغول فعالیت هستند. دراپ‌باکس سرویس فضای ابری به کاربران ارائه می‌دهد، شما هم می‌توانید با ثبت‌نام رایگان از این فضا استفاده کنید. دراپ‌باکس تقریبا برای همه پلتفرم‌ها نرم‌افزار دارد و با هر وسیله‌ای که به اینترنت متصل شود سازگاری دارد.
روند جذب کاربر در دراپ‌باکس نشان دهنده استقبال از سرویس‌های ابری است. این شرکت در ماه آوریل ۲۰۱۰ یک میلیون کاربر فعال داشت اما این شرکت در ماه اکتبر ۲۰۱۱ به ۵۰ میلیون کاربر سرویس ارائه می‌کرد. این رشد ادامه داشت تا جایی که تعداد کاربران دراپ‌باکس در ماه مارچ ۲۰۱۶ دراپ‌باکس ۵۰۰ میلیون کاربر فعال رسید.

مایکروسافت سرویس اژور را عرضه کرد

معرفی سرویس اژور (Azure) توسط مایکروسافت یک اتفاق کلیدی در تاریخ رایانش ابری است. مایکروسافت به عنوان بزرگترین کمپانی نرم‌افزاری جهان به سمت دنیای وب و ابر حرکت کرد و این موضوع نشان از اهمیت این حوزه برای همه کمپانی‌ها دارد. مایکروسافت سرویس «اژور» خود را سال ۲۰۰۸ معرفی کرد و سال ۲۰۱۰ آن را با نام «مایکروسافت اژور» به بازار عرضه کرد. مایکروسافت، اژور را با ۶۰۰ مدل سرویس مختلف راهی بازار کرد که یکی از این سرویس‌ها رایانش ابری است. در این سرویس مایکروسافت ماشین‌های مجازی اجاره می‌دهد که دارای سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس هستند و به این ترتیب این کمپانی زیرساخت را به عنوان سرویس ارائه می‌کند. برخی از سرویس‌های دیگر مایکروسافت اژور عبارت است از سرویس موبایل‌های هوشمند، سرویس اجاره حافظه، مدیریت دیتاهای کلان، پیام‌رسان، سرویس‌های مختلف برای رسانه‌ها، CDN در ۳۰ نقطه دنیا، سرویس‌های متنوع برای توسعه‌دهندگان، مدیریت، یادگیری ماشین، پشتیبانی بیش از ۴۰ زبان و فرهنگ، طراحی، مدل‌های اجرایی و ده‌ها مدل سرویس دیگر که هرکدام از آنها نیاز به توضیحات مفصل دارد.

انتقال ۱۷ هزار حساب ایمیل کارمندان GSA روی سرور گوگل

GSA یا General Services Administration یکی از سازمان‌های دولتی آمریکا است که به اداره‌های فدرال این کشور کمک می‌کند. این سازمان سال ۱۹۴۹ فعالیت خود را آغاز کرده است و بیش از ۱۲ هزار نفر کارمند دارد. سال ۲۰۱۱ استفاده کارمندان این سازمان از سرویس ایمیل بسیار رشد می‌کند به حدی که سرورهای این مجموعه توانایی لازم برای پشتیبانی از این ایمیل‌ها را نداشته‌اند و GSA تصمیم می‌گیرد تا ۱۷ هزار حساب فعال ایمیل سازمان خود را به روی پلتفرم گوگل اپس (Google Apps) ببرد. این اتفاق بسیار مهمی در تاریخ رایانش ابری بود که اداره دولتی بسیار بزرگی مثل GSA به یک شرکت خصوصی مانند گوگل اعتماد می‌کند و همه حساب‌های ایمیل خود را به سرورهای این شرکت انتقال می‌دهد.

سفارش سازمان سیا به آمازون برای ابر خصوصی

سازمان GSA به نوعی آغازگر راه اعتماد ادارات دولتی به کمپانی‌های تکنولوژی بود و تنها ۲ سال بعد از قرار داد گوگل و GSA، سازمان سیا (CIA) آمریکا هم تصمیم گرفت از آمازون ابر خصوصی (Private Cloud) اجاره کند. قرار داد سیا و آمازون برای مدت ۱۰ سال است و ارزش آن ۶۰۰ میلیون دلار است. سازمان سیا بزرگ‌داده یا Big Data های خود را برای پردازش به سرورهای آمازون انتقال داده است تا پروسه پردازش آنها سریع‌تر انجام شود. به دلیل مسائل امنیتی جزئیات زیادی از این قرار داد منتشر نشده است اما همین امر نشان می‌دهد حتی برای سازمانی مانند CIA بهتر است تا پردازش اطلاعات خود را به یک شرکت تکنولوژیک بسپارد تا اینکه خودش همه تجهیزات لازم را تهیه کند.

انتقال همه اطلاعات مجرمان FBI به سرور آژور

با وجود همه‌ی تدابیر امنیتی، اطلاعات محرمانه FBI در سال ۲۰۱۳ توسط اسنودن FBI فاش شد. این افشای اطلاعات در کنار اعتماد GSA و سازمان سیا به غول‌های تکنولوژی باعث شدند تا FBI هم یک سرویس امن را برای اطلاعات خود انتخاب کند. اف‌بی‌آی سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت تا همه اطلاعات کیفری مجرمان را به سرورهای مایکروسافت اژور انتقال دهد و مطمئن شود که امنیت آن‌ها تضمین می‌شود. تا به امروز این امنیت به طور کامل تامین شده است و هیچ مشکلی برای این اطلاعات پیش نیامده است. این موضوع برای مایکروسافت یک موفقیت بسیار با ارزش حساب می‌شود زیرا توانسته است درجه امنیت دولتی را کسب کند و اولین و تنها کمپانی باشد که پلتفرم وسیعی را برای اطلاعات فدرالی و جنایی محرمانه فراهم کرده است. همین امر موجب شد تا چندین اداره پلیس هم اطلاعات مهمی مانند ویدئوهای ضبط شده توسط لباس ماموران پلیس و یا آمار استفاده آنها از اسلحه را در سرور اژور ذخیره کنند. مایکروسافت این سرویس را فقط در کالیفرنیا استفاده نمی‌کند بلکه با توجه به پیشرفت قابل توجه رایانش ابری در دنیا ۱۱ ایالت دیگر آمریکا هم از سرویس اژور در حال استفاده هستند.

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 3 دقیقه است

    Scroll to Top
    Scroll to Top